Działka letniskowa to doskonały sposób na aktywne spędzanie wolnego czasu. Możesz wspólnie z rodziną wyjechać na weekend i odpocząć od zgiełku miasta. Masz również możliwość korzystania z własnego kawałka ziemi, na której posiadasz liczne rośliny. To od Ciebie zależy, w jaki sposób wykorzystasz daną przestrzeń. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na podobne rozwiązanie. Jednak, aby w pełni cieszyć się z walorów działki, warto posiadać na niej dostęp do prądu. O co należy zadbać, żeby posiadać podłączenie elektryczne na posesji? Znajdź odpowiedzi na swoje pytania.
Kto jest odpowiedzialny za podłączenie prądu do działki rekreacyjnej?
Według prawa za przyłączenie prądu do posesji odpowiedzialna jest osoba, która na niej inwestuje. W tym przypadku jesteś to Ty. Jeżeli chcesz, żeby Twoja działka była połączona z siecią energetyczną, konieczne jest wystąpienie o taką możliwość. Musisz dostarczyć wymagane dokumenty, które umożliwiają zapoznanie się z sytuacją.
Samo złożenie wniosku oraz podłączenie prądu na działce nie jest skomplikowane. Wystarczy jedynie poświęcić czas na wizytę w urzędzie i kontakt z dostawcą usługi. Każdy krok jest ściśle określony i kontrolowany przez odpowiednie organy.
Do kogo należy zwrócić się z wnioskiem o przyłączenie do sieci?
Pierwszym etapem jest złożenie wniosku do OSD (Operator Systemu Dystrybucyjnego) o przyłączenie prądu. Taki wniosek ma pokazać Twoje potrzeby oraz nakreślić sytuację dostawcy prądu. Obecnie na terenie Polski możesz wybierać spośród pięciu spółek, jeżeli działają na terenie, gdzie znajduje się Twoja działka:
- PGE Dystrybucja;
- Enea Dystrybucja;
- Energa Dystrybucja;
- Tauron Dystrybucja;
- Innogy Stoen Dystrybucja.
Kto może złożyć wniosek i jakie powinien posiadać załączniki?
Wniosek, który składasz w OSD, musi posiadać załączniki niezbędne do wydania decyzji. Jest to przede wszystkim dokument potwierdzający Twoje prawo własności do posesji. Może być to również pełnomocnictwo od właściciela, w którego imieniu wnioskujesz. Potrzebujesz również plan zabudowy lub szkic sytuacyjny. Umożliwiają one sporządzenie kosztorysu przyłączenia oraz zapoznanie się ze szczegółami sprawy.
Wniosek możesz złożyć jedynie w sytuacji, kiedy jesteś właścicielem działki lub posiadasz pełnomocnictwo. Pamiętaj, że nie możesz podpiąć energii elektrycznej do sieci na posesji, która nie jest Twoją własnością. Dlatego warto upewnić się, że wszystkie formalności związane z własnością masz już za sobą.
Jaka taryfa obowiązuje w domku letniskowym?
Po złożeniu wniosku czekasz na decyzję od dostawcy energii. W przypadku pozytywnej podpisujesz umowę na przyłączenie do sieci. Masz tutaj dwie możliwości. Możesz od razu ustalić, że będzie to również dostawca energii do Twojej działki. Wówczas wszystkie formalności uzgadniasz jednego dnia, a następnie czekasz na pełny montaż. Możesz również podpisać dwie osobne umowy. Z jedną firmą na przyłączenie do sieci, natomiast z kolejną o dostarczenie usługi.
Niezależnie od Twojej decyzji, przed podpisaniem umowy na dostarczenie prądu konieczne jest wybranie taryfy. Jaka obowiązuje w przypadku domu letniskowego? Jest to oczywiście oferta dla budynków mieszkalnych. Możesz wybrać dostawców, którzy oferują najkorzystniejsze warunki i dopasować je do swoich potrzeb.
Jeżeli chcesz sprawdzić, która opcja jest dla Ciebie najbardziej opłacalna, zapoznaj się z cennikami poszczególnych dostawców. Warto przekonać się, czy na pewno wybrana taryfa oraz usługa są najkorzystniejsze w tym konkretnym przypadku.